Opillinen vertailu: islam – kristinusko

Sinä, joka päädyit juuri tälle sivulleni ja olet kiinnostunut islamin ja kristinuskon yhtäläisyyksistä ja eroista: Älä aloita lukemista näistä tuoreimmista sivuista, vaan siirry koko sarjan alkuun. Siis joko aivan ensimmäiseen, joka johdannoksi käsittelee ”Muukalainen/muukalaisuus” -termien esiintymistä Raamatussa ja Raamatun antamia ohjeita muukalaisiin suhtautumisessa .

Jos se aihe ei vielä kiinnosta, aloita ainakin sarjan toisesta osasta ja etene ehdottomasti vanhimmasta kohti uusinta. Tällöin saat riittävän pohjan tehdä omia, asiallisia johtopäätöksiä hyvän tiedon pohjalta. – Antoisia opiskelutuokioita sinulle!

——————————————————————————————————————————————————————————–

(Pääasiallinen tietolähde:” Islam ja evankeliumi”  STI:n Iustitia-sarja 15/2002 / elämäntyönsä lähetyssaarnaajana islamilaisten parissa Saksassa ja Turkissa tehnyt rovasti Risto Soramies)

Tämäkin kirjoitus on (kolmas) jakso keskusteluryhmää varten laatimaani eri lähteistä koottuja tietopaketteja.

Näiden eräiltä osin toisiaan muistuttavien uskontojen vertailussa haluan tuoda esiin sekä asioita, joissa Raamatulla ja koraanilla on opillisia eroja että toisia, joissa on opillisia yhtymäkohtia. Lisäksi esittelen asioita, joissa keskustelussa käytetyn sanan sisältö ymmärretään täysin eri tavalla ja annan joitakin esimerkkejä koraanin suurista.

1. Opillisia eroja

Jumala

Kristinusko korostaa sitä, kuka on Jumala (ja kuka ei ole):
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
– Koska Minä olen Herrasi ja Jumalasi, et saa pitää mitään muuta jumalanasi.
– Tarkkaan sanamuotoa tutkittaessa muiden (epä)jumalien olemassaoloa ei sinänsä kiistetä. Mutta niitä ei saa pitää Jumalina.
• Toiseksi Raamattu osoittaa, että Jumala on yhteydessä luotunsa kanssa.
• Ihmisen erikoispiirre on, että mies ja nainen yhdessä ovat Jumalan kuva.

Islamin painotus on toisenlainen: Islam kieltää ehdottomasti, että olisi muita jumalia.
• Ei ole muuta jumalaa kuin Allah, ja Muhammed on hänen profeettansa
– Tämä edellyttää sitä, että Allah on yleensäkin ainoa toimiva taho, ainoa voima, ainoa liikkeelle paneva energia, liikuttaja ja toteuttava tahto.
• Erikoista on myös, että Allah ei kommunikoi itsestään koraanin ilmoituksen lisäksi mitään luoduilleen.
• Lisäksi Hän on mustasukkainen luoduilleen siitä, että ne voivat alkaa pitää omanaan jotakin siitä, mikä kuuluu yksin hänelle.
• Allahin ylivertaisen kaikkivaltiuden ohella Koraani korostaa sitä, ettei mikään ole hänen kaltaisensa, ei myöskään ihminen.

Koraanissa sanotaan jumalan (Allah) olevan yksi, mutta siitä huolimatta koraanin jumala ilmoittaa itsensä todella monessa kohdassa monikkomuodossa me. (Kyseessä on kuitenkin puhuttelutapa tyyliin ”Me Venäjän tsaari”, ”Me Ranskan keisari”)

Esimerkkeinä:
Suura 50:38: me loimme taivaat ja maan kuudessa päivässä.
Suura 15:21 me loimme ihmisen savesta ja mudasta.
Suura 21:91:me puhalsimme häneen henkemme ja me teimme hänet ja hänen poikansa merkiksi kaikille kansoille.

Koraani siis saattaa (?) opettaa jumalan olevan monikossa samalla, kun kristinusko nimetään monijumalaiseksi ymmärtämättä, ettei Jumalalla ole inhimillisiä rajoituksia itsensä ilmaisemisessa.

Pyhä kirja:

Kristinuskossa: Raamattu eli Vanha ja Uusi testamentti

Islamissa: Koraani korvaa kaikki aiemmat, jo sen mielestään vääristyneet ilmoitukset, esimerkiksi Raamatun.

Syntiinlankeemus ja anteeksianto:

Kristinusko: Ihminen (Adam ja Eeva) rikkoi Jumalan tahdon ja nimenomaisen määräyksen ja tuli karkotetuksi Jumalan yhteydestä eli paratiisista. Tämä on perisynti. Ihminen syntyy (paratiisin ulkopuolella) erossa Jumalasta ja on menossa kadotukseen, ellei nöyrry syntiseksi tunnustautumalla ottamaan vastaan Jumalan tarjoamaa armon lahjaa (jota kutsutaan uudestisyntymäksi).

Islam: Kaikki on entisellään, kuten luomisessa. Olisi Jumalan alentamista ajatella, että ihminen pystyisi synnillään turmelemaan Jumalan luomaa.

Tosin katkelma suurasta 20 voi olla tältä osin myös monitulkintainen. Keskeistä on kohdan ”sen jälkeen hänen Herransa valitsi hänet jälleen… ja antoi hänelle johdatuksensa” tulkinta. Katsotaanko syntiin lankeaminen mitätöidyksi? – Ilmeisesti!

Entä syntiongelman ratkaisu?

Kristinusko: Jumala itse kantoi synnin rangaistuksen ja tarjoaa armoa vastaanotettavaksi.

Islam: Islam ei tunne sijaissovitusta eikä perisyntiä.

Mihin siis perustuu Allahin anteeksianto? Anteeksiantaminenhan on sitä, että anteeksiantaja ottaa vastuun anteeksiannettavasta teosta.

On kysyttävä: Mikä on se hyvä syy ja perusta, jonka pohjalta Allah armahtaa?

Epäselvyys johtuu siitä, että epäjumalan palvelija voi islamin kutsun kuultuaan kääntyä ja antautua Allahille, jos Allah itse niin tahtoo. Riittääkö siihen ihmisen oma tahto?

Kääntymisen on oltava kokosydämistä. Ihminen ei islamissa voi koskaan olla varma, onko hän riittävän kokosydämisesti antautunut Allahille.

Islam ei siis tarjoa pelastusvarmuutta vaan ainaista epävarmuutta.

Ihmisen asema Jumalan edessä:

Kristinusko: Ihminen miehenä ja naisena on Jumalan kuva.

Islam: Ihminen on Jumalan palvelija/orja ja edustaja maan päällä.

”Ulkopuolisten” pelastumismahdollisuus:

Kristinusko: Jumala ei katso henkilöön, vaan jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää (uskoo) ja sitten tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

Islam: Toisen osapuolen on saatava tilaisuus kuulla jumalan sanaa … monijumalaiset saavat ”vapaasti” valita sodan ja kääntymyksen väliltä.

Jumalako isä?

Kristinusko: … olen teidän isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias… Rukoilkaa te siis näin: ”Isä meidän, joka olet taivaissa…!

Islam: Juutalaiset ja kristityt väittävät: ”Me olemme Jumalan poikia ja lempilapsia.” Sano: ”Miksi Hän sitten kurittaa teitä syntienne tähden? Ei, te olette vain Hänen luomiaan kuolevaisia. Hän armahtaa ketä Hän tahtoo, ja Hän kurittaa, ketä tahtoo.”

Tie Jumalan luo

Kristinusko: Vain Kristuksen kautta. ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Jumalan luo muutoin kuin minun kauttani.”. Hyvät teot ansiomielessä ovat siis kelvottomia.

Islam: Tiedon ja opetuksen kautta. Ei ole sovitusta. Armollinen armahtaja armahtaa kenet tahtoo. Se on hänen oikeutensa ja hänen valassaan.
Suura 42:30 ”Jos onnettomuus kohtaa teitä, se tapahtuu tekojenne takia, vaikka Hän antaakin paljon anteeksi.”

Naisen asema:

Kristinusko: Tämä peruste on jo tullut esiin useammassa yhteydessä: Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, mieheksi ja naiseksi. Siis tasaveroisesti, yhdessä. Mies on vajaa ilman naista.

Islam: Suura 4:34 ”Miehet olkoot naisten esimiehiä, koska Jumala on asettanut heidät näihin nähden korkeampaan asemaan, ja myöskin niiden suoritusten tähden, joita miesten on omaisuudestaan naisten hyväksi tehtävä. Hyveelliset naiset ovat alistuvaisia ja vaalivat huolellisesti, kätkössä, kaikkea sitä, minkä Jumala on kätköön tarkoittanut. Mitä niihin tulee, joiden puolelta kohtaatte uppiniskaisuutta, niin varoittakaa heitä, erottakaa heidät vuoteestanne ja kurittakaa heitä, mutta jos he silloin tottelevat teitä, niin älkää etsikö riitaa heidän kanssaan. Katso, Jumala on ylevä ja suuri.”

Vihollisen kohtelu:

Kristinusko: Älkää kostatko … Rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat

Islam: Kaksi suoraa lainausta koraanista:
Suura 4:91 ”Taistelkaa Jumalan tiellä niitä vastaan, jotka taistelevat teitä vastaan, mutta älkää sortuko tekemään väärin: Jumala ei rakasta väärintekijöitä. Surmatkaa heidät, missä heitä kohtaattekin, …”
Suura 2:190-191 ”Jos he eivät pysy teistä erossa eivätkä tarjoa rauhaa ja pidättäydy taistelemasta, ryhtykää taisteluun heitä vastaan, missä tapaattekin heitä. Heitä vastaan me olemme antaneet teille selkeän luvan taistella.”

Kristinuskon ja islamin opillisia yhtäläisyyksiä

Kaikessa uskonnot eivät eroa. Löytyy myös yhtäläisyyksiä tärkeissäkin kohdissa, joskin niihin jää sävyeroja:
• Jumala loi taivaan ja maan ja ylläpitää luomakuntaa, mitä nyt ihminen pyrkii sitä tuhoamaan.
• Jumala ei ole palveltavissa ihmiskäsin kuten palvelua vaativat epäjumalat.
• Jumala on luonut ihmiskunnan yhdestä, Adamista, Eeva luotiin hänestä.
• Jumala viimekädessä säätää kansojen kohtalot ja vaatii/edellyttää niitä etsimään Jumalaansa.
• Jumala on aivan toisenlainen kuin ihmiset, mutta silti lähellä heitä (Vaikka islamissa Allah ei ota yhteyttä heihin).
• Tietämättömyyden aika on ohi. Jumala on antanut ilmoituksensa.
• Ihmiskunta joutuu kuoltuaan/maailman lopussa Jumalan tuomiolle.
• Herra johdattaa uudestisyntyneitä (Kr.) / autuaita (Isl.).
• Sanan/ilmoituksen hylkäävät tuomitsee se sana/ilmoitus.
• Velasta ei tule periä korkoa (Kr: Paitsi muukalaisilta saa).
• Helvetti on syntisten kohtalona. Käsitykset helvetin olemuksesta poikkeavat.

Raamatun käyttämien sanojen sisällön/merkityksen korvaaminen:

Jeesus:

Raamattu: Luoja Jumala (Johanneksen evankeliumin mukaan =Sana), Messias ja Lunastaja

Islam: Isa, Marian poika, vain ihminen, suuri profeetta, jolle Allah antoi tehtäväksi tuoda pelastava sanoma eli evankeliumi israelilaisille samoin kuin Mooses toi Tooran ja Muhammed Koraanin. Kyseessä eivät kuitenkaan ole meidän (kristittyjen) tuntemat elämänkerta-evankeliumit, vaan vain Jeesukselle itselleen ilmoitettu julistettava sanoma.

Messias:

Raamattu: Jeesus, Kristus, ylipappi ja kuningas

Islam: Suura 3,45.”Maria, Allah lähettää sinulle ilosanoman sanastaan, jonka nimi on Messias, Jeesus, Marian poika. Hän on kunnioitettu tässä ja tuonpuoleisessa elämässä ja hän pääsee Jumalaa lähelle.”

Shialaisten mukaan kuitenkin: Mahdi, 1000-luvulla kadonnut 6. kaliffi, joka oli Muhammedin tyttären Fatiman sukua. Hänen yliluonnollista paluutaan odotetaan.

MUSLIMIT opettavat mahdista seuraavaa:

– Hän on odotusten kohde, johon kaikki inhimillisyys keskittyy.
– Hän on yleismaailmallinen, tarkoitettu kaikille kansoille.
– Hän kuuluu Muhammedin tyttären Fatiman perillisiin.
– Hän on paavin tapainen, edustaen Allahia maan päällä.
– Hän tulee uudistamaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden maailmassa.
– Hän on sekä muslimien että ei-muslimien hallitsija.
– Hän taistelee vihollisiaan vastaan ja eliminoi pahuuden ja korruption maailmasta.
– Hänen hallituksensa on lopullinen kalifikunta maan päällä.
– Hän johtaa vallankumousta maailmassa, joko rauhallisen käännyttämisen tai pyhien sotien (jihad) kautta.
– Hän tulee olemaan voittoisa ja alistaa kaikki muut uskonnot.

MAHDI OMAA yliluonnollisia voimia, halliten vuodenaikoja, tuulta ja sadetta, joitten ansiosta hän saa sadon moninkertaistumaan levittäen onnellisuutta kaikkialle. Hänellä on valtava omaisuus, josta hän jakaa kaikille sitä haluaville.

Lisää Messiaasta koraanin mukaan:
Suura 112a: ”Sano, Hän, Jumala, on yksi, Jumala, Ikuinen. Ei Hän ole siittänyt eikä syntynyt, eikä Hänellä ole ketään vertaista.”

Suura 5:72, 73 ”Ne, jotka sanovat: Messias, Marian poika, on Jumala, eivät ole uskovia. Ne, jotka sanovat: ´Jumala on yksi kolmesta´ eivät ole uskovia. On vain yksi Jumala. Elleivät he herkeä puhumasta tällaisia, tuskallinen rangaistus kohtaa heitä.”

Suura 5, 17 Ne ovat todellakin epäuskoisia, jotka sanovat: Jumala on Messias, Marian Poika. Sano: Kuka voisi vastustaa Allahia, jos hän päättäisi tuhota Messiaan, Marian pojan, hänen äitinsä ja kaikki joita maa päällään kantaa? Allahille kuuluu taivaan ja maan ja kaiken niiden välissä olevan valtius. Hän luo, mitä tahtoo, ja hän on kaikkivaltias.

Suura 5:72, 73 ”Ne, jotka sanovat: Messias, Marian poika, on Jumala, eivät ole uskovia. Ne, jotka sanovat: ´Jumala on yksi kolmesta´ eivät ole uskovia. On vain yksi Jumala. Elleivät he herkeä puhumasta tällaisia, tuskallinen rangaistus kohtaa heitä.”

Suura 4:157: ”Juutalaiset sanoivat: ´Me tapoimme Messiaan, Jeesuksen. Marian pojan, Jumalan lähettilään´ – mutta eivät he ristiinnaulinneet häntä. Heistä vain näytti siltä

http://www.islamopas.com/bok/jeesus/index.html eli islamilainen lähde:

Jeesuksen opetuslapsi Juudas Iskariot saatiin ylipuhuttua avustamaan Jeesuksen pidättämisessä lupaamalla palkkioksi 30 hopearahaa. Jotta vältettäisiin muut mahdolliset ongelmat, toimeen oli päätetty ryhtyä yöllä. Kun saavuttiin siihen paikkaan, jonne Jeesus oli joidenkin seuraajiensa kanssa mennyt, Juudasta oli pyydetty suutelemaan Jeesusta, jotta vieraat roomalaiset sotilaat olisivat voineet tunnistaa hänet. Suunnitelma kuitenkin epäonnistui. Kun sotilaat tulivat näkyville pimeydestä, seurauksena oli mellakka. Kaksi juutalaista ei enää erottunut pimeydessä ja sotilaat pidättivät epähuomiossa Juudaan Jeesuksen sijasta ja Jeesus pääsi pakenemaan.

Barnabaan evankeliumin antamassa selonteossa meille kerrotaan, että pidätyksen hetkellä Luoja muutti Juudaksen ulkonäköä siten, että jopa hänen äitinsä ja hänen lähimmät seuraajansa luulivat hänen olevan Jeesus. Vasta kun Jeesus ilmestyi heille hänen oletetun kuolemansa jälkeen, heille kerrottiin, mitä todella oli tapahtunut. Tämä selittäisi myös, minkä vuoksi senhetkisiä tapahtumia ympäröi niinkin suuri sekasorto ja miksi eräissä selonteoissa, jotka ovat sellaisten henkilöiden kirjoittamia, jotka eivät edes olleet läsnä tapahtumien sattuessa, tuetaan sitä virheellistä oletusta, jonka mukaan nimenomaan Jeesus olisi ristiinnaulittu.

Raamatun henkilöitä ja heidän tehtäviään

Väärä profeetta:

Raamattu: Antikristuksen korottaja, ihmeidentekijä

Islam: Henkilöä ei islamissa tunneta – ellei hän ole sittenkin Isa, joka toimii Mahdin (kristittyjen mielestä antikristushahmo) kalifikunnan valtionhoitajana ja pääministerinä sekä profeettana,

Antikristus:

Raamattu: Tulee ennen Kristusta (esim. Mahdi) tekeytyen häneksi, vaatii Jumalan aseman itselleen.

Islam: Al-Maseeh Ad-Dajjal, (valehtelija, petturi). Häntä pidetään Maailman hallitsijana Ja hänellä on voimatehdä voimatekoja.

Saatanan lankeemus tapahtui koraanin mukaan näin:

Suura 17: 61. Ja kun lausuimme enkeleille: »Kumartakaa ihmistä», niin he kumarsivat kaikki paitsi saatana. Hän sanoi: »Tulisiko minun kumartua sellaisen edessä, jonka Sinä olet savesta luonut?»
62. Ja edelleen hän lausui: »Sano minulle, häntäkö Sinä enemmän kunnioitat kuin minua? Totisesti, jos Sinä suot minulle aikaa ylösnousemuksen päivään saakka, niin saatan turmioon hänen jälkeläisensä muutamia harvoja lukuun ottamatta.»
63. Hän vastasi: »Mene! Jos joku heistä sinua seuraa, on helvetti oleva palkkanne, ja se on riittävä palkka.
64. Ja viettele äänelläsi kenet heistä kykenet, ja käy heidän kimppuunsa sekä ratsu- että jalkaväkinesi, ole osallisena heidän omaisuuteensa sekä heidän lapsiinsa ja anna heille lupauksia.» Mutta saatana ei anna lupauksia muuten kuin pettääkseen.
65. »Mutta minun palvelijoihini (muslimeihin) sinulla totisesti ei ole mitään käskynvaltaa,

Synti:

Raamattu: Sydämen luopumista Jumalasta

Islam: Ihmisen heikkous, Allahin määräysten rikkominen.

Armo:

Raamattu: Kallis Jeesuksen (Jumalan oma) sovitusuhri annettu meidän puolestamme. Sovitus on tarjolla siihen nöyrtyville.

Islam: Halpa. Allahin suurpiirteisyyttä, voi saada hyvien töiden lisäksi, jos Allah sattuu armahtamaan.

Ihminen:

Raamattu: Jumalan kuva miehenä ja naisena.

Islam: Jumalan orja.

Perisynti:

Raamattu: Aatamin ja Eevan perintö ihmiskunnalle. Kaikki syntyvät paratiisista karkotuksen jälkeen erossa Jumalasta.

Islam: Käsitettä ei tunneta. Kaikki syntyvät islamilaisiksi, mutta osa luopuu uskostaan.

Profeetta:

Raamattu: Jumalan (Pyhän Hengen) antaman ilmoituksen välittäjä.

Islam: Synnitön mies, opettaja.

Marttyyri:

Raamattu: Uskonsa tähden vainottuna kuollut.

Islam: Uskonsodassa kuollut sankari, islamin uskon puolustaja.

Tie Jumalan luo:

Raamattu: Yksin armosta ilman lain/ansiotavoitteisia tekoja

Islam: Tiedon opetuksen kautta

Taivas:

Raamattu: Jumalan ja enkeleiden asuinsija (armon vastaanottaneet, uudestisyntyneet ihmiset pääsevät Jumalan valtakuntaan uuden maan päällä).

Islam: ???? (Allah ei kerro itsestään)

Paratiisi:

Raamattu: Alkuperäinen Jumalan ja ihmisten asuinsija. Esikuva tulevasta ”taivaasta” eli ”Jumalan valtakunnasta” maan päällä.

Islam: Marttyyrien palkinto eli aistillisten ilojen täyttämisen paikka. Allah ei ole siellä. Allah ei voi kohdata ihmistä.

Jeesuksen tehtävä hänen palatessaan takaisin maan päälle:

Raamattu: Kutsuu ”morsiusseurakunnan”ensin häihin kanssaan.
Perustaa sitten 1000-v. Jumalan valtakunnan maan päälle. Toimii sen jakson päättyessä tuomarina ”viimeisenä päivänä” ennen uuden Jerusalemin eli ”uuden taivaan” laskeutumista maan päälle.

Islam: Isa (Jeesus) rikkoo kaikki ristit, tappaa siat, taistelee kristittyjä ja juutalaisia vastaan, särkee kirkot, surmaa Antikristuksen ja hänen seuraajansa, menee naimisiin, saa lapsia ja kuolee normaalin kuoleman. (tämä ei ole koraanissa)

Messiaan tehtävä tuhatvuotisessa valtakunnassa.

Raamattu: Hallitsee Jumalan valtakuntaa (eli silloista maailmaa) maan päällä yhdessä ylösnousseiden morsiusseurakunnan jäsenten kanssa 1000 vuotta.

Islam: Mahdi edustaa Allahia maan päällä. Uudistaa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden maailmassa. On sekä muslimien että ei-muslimien hallitsija. Alistaa muut uskonnot islamille. Taistelee vihollisiaan vastaan ja eliminoi pahuuden ja korruption maailmasta. Hänen hallituksensa on lopullinen kalifikunta maan päällä.

Hyvät teot ja pelastuskysymys:

Raamattu: Vastarakkauden synnyttämiä, ei merkitystä pelastuksen ansaitsemiseen.

Islam: Velvollisuus, saattavat auttavat pelastumisessa, jos Allah sattuu olemaan myös armollinen.

– – – – — – – –

Yhteenveto islamin luonteesta:

Islam on ainoa oikea:

Islam on syntynyt korjaamaan kaikki menneet uskonnolliset erehdykset.

Sen koko itseymmärrys on, että se on parempi, aidompi ja puhtaampi kuin sitä edeltäneet, väärennetyt uskonnot: juutalaisuus ja kristinusko.

Islam pitää itseään, ei vain parhaana uskontona, vaan myös parhaana yhteiskunnallisena systeeminä.

Uskonnonvapauskäsite islamissa:

“Profeettamme on käskenyt meitä taistelemaan kafireita vastaan, kun kykenemme siihen, ja hyökkäämään heitä vastaan heidän kotimaissaan ja antamaan heille kolme vaihtoehtoa ennen kuin tunkeudumme heidän maihinsa:

1) joko heistä on tultava muslimeja ja heidän on oltava kaltaisiamme jakaen oikeutemme ja velvollisuutemme, tai

2) heidän on maksettava jizyaa (veroa) ja tunnettava itsensä alistuneiksi, tai

3) he taistelevat, jolloin heidän omaisuutensa, vaimonsa, lapsensa ja kotinsa tulevat sallituiksi sotasaaliiksi muslimeille.”

Islamin korkein tavoite

Korkeimpana ihanteena islamissa on olla ”Allahin orja”: alistua täydellisesti shari’an määräyksiin ilman pienintäkään hairahtumista itsenäiseen ajatteluun, taistella silmittömällä raivolla ja tulla surmatuksi Allahin asian puolesta eli koko ihmiskunnan alistamiseksi shari’an alaisuuteen.

– – – – – – – – –

PS. Vieraile myös kotisivuillani (http://lehtonenjukka.wix.com/koti)

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi