Miten islamilainen näkee Raamatun kertomukset häpeän kulttuurinsa kautta, osa 2

Johdanto

Tämä kaksiosaisen kirjoituksen toinen osa on jatkoa aiemmasta samannimisestä blogistani. Olisi erittäin hyödyllistä tutustua siihen kirjoituksen osaan ennen tämän lukemista.

Tärkeänä lähteenä olen käyttänyt Timo Keskitalon julkaisemaa kirjaa ”Risti ja häpeä”.

3.     Kunnian säilyttäminen ja tavoittelu Raamatussa

3.1 Ateriointi ja vieraanvaraisuus

Vieraanvaraisuuden osoittaminen oli yksi tärkeimmistä keinoista lisätä perheen kunniaa yhteisössä. Islamilaisessa kulttuurissa suurin kunnia ei ole tulla kutsutuksi, vaan saada vastaanottaa vieras. Vieras kunnioittaa isäntää tulemalla vieraaksi. On käsittämätöntä, jos jollakulla on otsaa kieltäytyä kutsusta.

Jos muslimi tajuaa, että kuningas Jeesus kutsuu häntä iankaikkisuuteen häävieraakseen, hän ymmärtää myös kutsun merkityksen, eikä voi kieltäytyä siitä.

Jos saamme osaksemme vieraanvaraisuutta, on tärkeää osoittaa arvostavamme sitä ja kehua emäntää/isäntää kohtaamastamme kunniasta heidän osaltaan.

Toisaalta he odottavat vastavuoroisuutta eli kutsua vastavierailulle. He voivat kokea jopa loukkauksena, jos emme kutsu tai kutsuessamme otamme heidät vastaa vain arkisesti ilman huomaavaisuuden eli vieraanvaraisuuden osoittamista.

Vieraanvaraisuuteen kuuluvat sekä ruoka että yhdessä vietetty aika. Älä ylläty, jos heitä tulee useampi kuin kutsuessasi oletit.

Vieraanvaraisuuden osoittamisen tarve voi jopa ylittää toisen tärkeän säännön eli miesten ja naisten erottelun. Ilman miestä kotona oleva nainen saattaa kutsua satunnaisen ovelle tulijan sisälle ja tarjota ruokaa.

Raamattu tuntee vastaavan vieraanvaraisuuden osoittamisen käytännön.

Muistamme varmaan, miten Aabraham sai kolme muukalaista vieraakseen. Hän kutsui heidät luokseen ja tarjoutui kursaillen antamaan heille vaatimattomasti vettä ja palan leipää ja peseytymismahdollisuuden.

Kuitenkin hän järjesti heille juhlapidot ajan kanssa. 1. Moos. 18:1.33.

1.Moos. 18:2 Kun hän nosti silmänsä ja katseli, niin katso, kolme miestä seisoi hänen edessänsä; nähdessään heidät hän riensi heitä vastaan majan ovelta ja kumartui maahan :3 ja sanoi: ”Herrani, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, älä mene palvelijasi ohitse. 4 Sallikaa tuoda vähän vettä pestäksenne jalkanne ja levätkää puun siimeksessä. 5 Minä tuon palasen leipää virkistääksenne itseänne, ennenkuin jatkatte matkaanne, sillä kaiketi sitä varten olette poikenneet palvelijanne luo.” He sanoivat: ”Tee, niinkuin olet puhunut.” 9 Ja he kysyivät häneltä: ”Missä vaimosi Saara on?” Hän vastasi: ”Tuolla majassa.” 10 Ja hän sanoi: ”Minä palaan luoksesi tulevana vuonna tähän aikaan, ja katso, vaimollasi Saaralla on silloin oleva poika.” Mutta Saara kuunteli majan ovella hänen takanansa.

Samaisen enkelien vierailun aikana Aabrahamille ja Saaralle luvattiin siis poika ja käytiin myös Jumalan kanssa Lootin perheen pelastamiseen johtanut tinkimiskeskustelu Sodoman ja Gomorran hävittämisestä.

1.Moos. 18:33 Ja Herra lähti pois, senjälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa.

1.Moos. 19:1 Ja ne kaksi enkeliä tulivat Sodomaan illalla, ja Loot istui Sodoman portissa; ja nähtyänsä heidät Loot nousi heitä vastaan ja kumartui maahan kasvoillensa.

Uusi testamentti ilmaisee saman vieraanvaraisuusperiaatteen hieman peitellymmin esimerkiksi

Matt. 25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.

3.2 Vastahakoinen isäntä

Luukas 7:36 – 50 kertoo Simon-nimisestä fariseuksesta, joka kutsui Jeesuksen vieraakseen aterialle.

Uskonnollisena merkkihenkilönä hänellä oli velvollisuus kutsua tärkeä kiertävä rabbi vieraakseen. Se kuului hänen kunnia-asemansa velvollisuuksiin yhteisössä oman kunniansa menettämisen uhalla.

Toisaalta suuri vieraanvaraisuus olisi merkinnyt, että hän samalla olisi antanut hyväksymisensä Jeesuksen opetuksille. Hänen ratkaisunsa oli tinkiä vieraanvaraisuuden osoittamisesta, mutta kuitenkin kutsua Jeesus vierailulle. Oli itsestään selvää, että Jeesus ja muut läsnäolijat huomasivat tämän tarkoituksen.

Fariseuksen yllätykseksi taloon tukkeutuu syntiseksi tunnettu nainen, joka itkien alkaa pestä Jeesuksen jalkoja hajuvoiteella ja kuivaa ne hiuksillaan. Siitä Jeesus saa hyvän aiheen osoittaa fariseukselle tämän ulkokultaisuuden:

Luuk. 7:44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: ”Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan. 45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään. 46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani. 47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän.” 48 Sitten hän sanoi naiselle: ”Sinun syntisi ovat anteeksi annetut.”

Tämä tosikertomus vieraanvaraisuudesta voi auttaa muslimia ymmärtämään, mitä Jeesus Messiaan torjuminen saattaa merkitä heillekin.

3.3 Sanalaskujen viisauksia kunniasta ja häpeästä

Sananl. 13:5 Vanhurskas vihaa valhepuhetta, mutta jumalattoman meno on iljettävä ja häpeällinen.

14:34 Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä.

21:21 Joka vanhurskauteen ja laupeuteen pyrkii, se löytää elämän, vanhurskauden ja kunnian

22:4 Nöyryyden ja Herran pelon palkka on rikkaus, kunnia ja elämä.

29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.

4.     Miten lähestyt muslimia

Muista: Yhteisö tai yhteisön etu päättää muslimin elämästä.

Muslimin asema ja hänen sukunsa asema yhteisössä määritellään ensisijaisesti häpeän ja kunnian kautta.

Paavali kertoo olleensa juutalaisille juutalainen, kreikkalaisille kreikkalainen, ilman lakia oleville kuin olisi ilman lakia jne. … kaikille kaikkea pelastaakseen edes muutamia tästä yhteisöstä. –

Olkaamme siis mekin muslimille kuin muslimi, olematta muslimi.

4.1 Titteli

Muslimi ei osaa käyttää keskustelussa vain etunimeä. Hän tarvitsee sinulle esim. jonkin tittelin voidakseen määritellä sinut jonkin yhteisön jäseneksi ja ollakseen kunnioittava sinua kohtaan.

Meidänkin tulee hänen kanssa keskustellessamme osoittaa kunnioittavamme Jeesusta liittämällä häneen jokin tittelin, esim. Jeesus Kristus tai Messias Jeesus.

Muslimi tuntee sanan messias, mutta koraani ei anna sanalle sisältöä.

Voit siis kertoa sen sisällön hänelle. Messias on voideltu, siis asetettu johonkin tärkeään asemaan, johon liittyy jokin odotus ja lupaus.

Kun muslimi tajuaa Messiaan merkityksen, hän voi myös tajuta kysyä itseltään, että mihin myöhempää islamia enää tarvitaan.

4.2 Evankeliumit

Koska meillä on neljä eri yleisölle suunnattua kertomusta yhdestä evankeliumin sanomasta, on oikeutettua ja aiheellista kertoa evankeliumi muslimeille heille omaksuttavassa muodossa muuttamatta alkuperäistä evankeliumin ilosanomaa.

Tätä muuttamattomuutta Paavali korostaa Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Tässä on hyvä muistaa, että Muhammed sanoo saaneensa Koraanin enkelin välityksellä. Totuuden tae on Jeesus Kristus, joka itse on evankeliumi.

Islamille sanoma rististä on liian häpeällinen ja loukkaava. Siksi Koraani väittääkin, että ei heidän profeettaansa Jeesusta ristiinnaulittu, juutalaiset vain luulivat niin tapahtuneen. Jeesuksen sijalla oli joku muu, Juudas, roomalainen sotilas, ristinkantaja kyreneläinen tms.

Vastaavasta häpeästä juutalaiset päättelivät, ettei Jeesus voinut olla heidän odottamansa Messias.

Yhteisöllisen häpeäkulttuurin keskellä häpeärangaistus on paljon julmempi kuin ruumiillinen rangaistus. Erityisesti alastomuus vielä korostaa sitä ja julkinen toteutuspaikka.  Mekin häpeämme alastonta krusifiksia. Siksi ne ovat äärimmäisen harvinaisia kirkkotaiteessamme. Barcelonan Sacrada Familia kirkossa on yksi pieni sellainen krisifiksi sisäänkäynnin yläpuolella.

Itse ristin sanomasta ei tingitä, vaikka muussa sanoma puettaisiinkin paremmin ymmärrettävään asuun.

Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun asioista vahvimmin todistettu historiallinen fakta.

4.3 Jumalan häpäiseminen

Room. 2:17 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi 18 ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, 19 ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, 20 ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto: 21 niin sinäkö, …2:23 joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? 24 Sillä ”teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa”, niinkuin kirjoitettu on.

Islamin mukaan Jumala on ehdottomasti syntiemme ulottumattomissa. Synti ei mitenkään voi vaikuttaa Jumalaan.

Jumala on toki kaikkivaltias ja meidän ulottumattomissamme. Mutta Jumala onkin itse asettanut itsensä meidän lähellemme ja hän asettautui meidän syntiemme vahingoitettavaksi ristillä.

Perheessä lapsi voi vahingoittaa vanhempiaan henkisesti ja joskus jopa ruumiillisesti. Jumala on ottanut meidät lapsikseen, joten meilläkin on valitettavasti se vahingoittamisen mahdollisuus synneillämme tämän lapseuden kautta.

Juutalaisille annetussa ”Mooseksen laissa” sanotaan isän ja pojan suhteesta

5.Moos. 21:18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä, 19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin, 20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ’Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari.’21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

4.4 Puuhun ripustettu (Jeesuskin, vaikka ei hirtetty) julistetaan kirotuksi

5.Moos.21:22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen, 23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu;

4.5 Huntu

Meidän mielestämme islamin vaatimus naisen hunnusta rajoittaa tämän vapautta. Mutta onko huntu myös suoja ja antaako se ulkona vapauden muista miehistä?

Jos vieras mies lähestyy toisen vaimoa, se on häpeä omalle miehelle.

Hunnulla nainen viestii korkeata moraaliaan, uskonnon, avioliiton ja perheen kunnioittamista sekä vallanalaisuutta (jota Raamattummekin korostaa). Hunnuttamaton on vailla yhteisön kunnioitusta ja sen suojaa.

Miehen kunnia ja naisen huntu; Onko Paavalin esittämä mielipide häpeän kulttuurin tuote, vai Jumalan ohje?

1.Kor. 11:5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.
11:6 Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.
11:7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
11:8 Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä;
11:9 eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
11:10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
11:11 Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
11:12 Sillä samoin kuin vaimo on alkuisin miehestä, samoin myös mies on vaimon kautta; mutta kaikki on Jumalasta.

Ymmärtäkäämme tämä, siitä ei kannata ruveta kiistelemään edes käännynnäisen tai tämän miehen kanssa.

Häpeäkulttuurissa syntyneen ongelman ratkaisu ei kohdistu syylliseen vaan häpeän aiheuttajaan. Raiskatuksi tuleminen aiheuttaa häpeän tytön perheessä. Häpeä poistuu tyttö surmaamalla. Näin häpeää ei tarvitse enää kohdata tyttöä näkemällä.

Murhassa kunnia vaatii aina verikostona vastapuolen suvussa jonkun surmaamista ja se taas vastavuoroisen surmaamisen jatkuvasti.

5.     Ruokasäännöt Raamatussa

Kun muslimitaustainen on kääntynyt kristityksi, hänelle tärkeä kysymys on, mitä hän kristittynä saa syödä. Ruokasäännöt ovat yksi tärkeimmistä yhteisön määrittelevistä säännöistä heidän kokemuspirissään.

Raamatussa on neljät ruokasäännöt neljään erilaiseen tilanteeseen liitettynä.

  1. Aivan alussa Jumala loi ihmisen kasvissyöjäksi.

1.Moos 1:29 Ja Jumala sanoi: ”Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.

  1. Uuden säännön Jumala antoi vedenpaisumuksen jälkeen Nooalle.

Raamattu ei kerro miksi, mutta ehkä kyse oli muuttuneista olosuhteista. kenties vedenpaisumus tuhosi liiaksi kasvikuntaa. Sääntö kattoi kaikki Nooasta polveutuvat kansakunnat, siis koko ”uuden” ihmiskunnan.

1.Moos. 9:3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. 4 Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

  1. Uusi sääntö kohdistettiin vain erämaavaelluksella olleelle heprealaiselle kansakunnalle, ei kenellekään muille.

3.Moos. 11:1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen heille: 2 ”Puhukaa israelilaisille ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita te saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä 3 Kaikkia nelijalkaisia eläimiä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat ja jotka märehtivät, te saatte syödä. 4 Näitä älkää kuitenkaan syökö ….

3.Moos. 27:34 Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten.

Nämä säännöt olivat merkki Luvatun maan valloitukseen valmistautuvalle kansalle, jolla he erottautuivat muista kansoista. Samaan tarkoitukseen oli myös kielto avioitua ympäryskansojen kanssa. Juutalaisten tuli säilyä erillisenä, Jumalan valitsemana kansalla, joilla oli erityinen tehtävä Jumalan pelastussuunnitelmassa. Ruokasäännön varsinainen tähtäyspiste oli itse Messias.

  1. Messias Jeesus Kristus julisti kaiken ruuan puhtaaksi.

Mark. 7:18 Ja hän sanoi heille: ”Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa? 19 Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu.” Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.

Messiaan tultua juutalaisia ei enää tarvittu kolmannen kohdan sääntöjä noudattavana erityistehtävän kansana. heidän päätehtävänsä oli täytetty. Toki heillä on vielä erityistehtäviä lopunaikoina.

Kun ruoan erityissääntöjä ei enää ole, on ovi kaikille kansoille avoinna liittyä Jumalan valtakuntaan. Nyt palataan Nooan ajan kaikkia koskevaan sääntöön.

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi