Miksi muslimit vihaavat erityisesti juutalaisia (osa 2)

Sinä, joka päädyit juuri tälle sivulleni ja olet kiinnostunut islamin ja kristinuskon yhtäläisyyksistä ja eroista: Älä aloita lukemista näistä tuoreimmista sivuista, vaan siirry koko sarjan alkuun. Siis joko aivan ensimmäiseen, joka johdannoksi käsittelee ”Muukalainen/muukalaisuus” -termien esiintymistä Raamatussa ja Raamatun antamia ohjeita muukalaisiin suhtautumisessa .

Jos se aihe ei vielä kiinnosta, aloita ainakin sarjan toisesta osasta ja etene ehdottomasti vanhimmasta kohti uusinta. Tällöin saat riittävän pohjan tehdä omia, asiallisia johtopäätöksiä hyvän tiedon pohjalta. – Antoisia opiskelutuokioita sinulle!

——————————————————————————————————————————————————————————–

(jatkoa edellisestä blogistani)

4. Koraaniin ilmestyneet perusteet juutalaisten huonommuudesta Allahin silmissä

Penseiden kannattajien, »silmänpalvelijain», uskottomuus oli ollut pääsyynä Ohodin taistelun tappioon, ja tuon tappion jälkeen muutamat juutalaisheimot, jotka siihen saakka olivat noudattaneet Profeetan kanssa tehtyä sopimusta, muuttuivat julkisiksi vihollisiksi, mennen niinkin pitkälle, että julistivat vanhan arabialaisen epäjumalainpalvonnan islaminuskoa paremmaksi, jopa antoivat apua ja tietoja kureisheille, niin että islamilaisten oli lopulta pakko sotia heitä vastaan.

4 Naisten suura (Tämä suura on ilmoitettu Hedzran neljäntenä vuonna eli n. 626.)

4:47. Te jotka olette saaneet Pyhän kirjan, uskokaa siihen, mitä Me olemme ilmoittanut (Koraanissa) vahvistaen sen, minkä jo omistatte (Vanhan testamentin), (uskokaa) ennenkuin Me synkennämme ja vääristämme teidän kasvojenne piirteet tai kiroamme teidät samoin kuin Me kirosimme sapatinrikkojat , sillä Jumalan käskyt käyvät varmasti täytäntöön. 48. Totisesti Jumala ei anna anteeksi, että palvellaan jotakuta Hänen vertaisenaan. Hän saattaa antaa anteeksi, kenelle tahtoo, muun kaiken paitsi tämän, sillä se, joka asettaa Jumalalle vertaisia, tekee kauhean synnin.

4:51. Etkö ole katsellut niitä (Arabian juutalaisia), jotka ovat saaneet osan Pyhästä kirjasta? He uskovat Dshibt- ja Taaguut-epäjumaliin ja sanovat monijumalaisista: »Nämä ovat paremmalla tiellä kuin uskovaiset (muslimit)». 52. He ovat niitä, jotka Jumala on kironnut, ja sille, jonka Jumala on kironnut, sinä et koskaan ole löytävä auttajaa.

4:155. Mutta Jumala hylkäsi heidät (juutalaiset) siksi, että he rikkoivat liittonsa ja kielsivät Jumalan tunnusmerkit, surmasivat syyttä profeetat ja sanoivat: »Meidän sydämemme ovat ympärileikkaamattomat» – Jumala on sulkenut ne (merkit) sinetillään heidän uskottomuutensa tähden, niin että vain harvat uskovat – 156. ja siksi, etteivät he uskoneet (Jeesukseen), vaan levittivät kauhistuttavaa parjausta Mariasta 157 ja sanoivat: »Me olemme totisesti surmanneet Messiaan, Jeesuksen, Marian pojan, Jumalan lähettilään – mutta he eivät olleet surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan siltä vain näytti heistä, ja ne, jotka siitä kiistelevät, ovat itsekin epätietoisia: heillä ei ollut varmaa tietoa, vaan he kehittelivät ainoastaan olettamuksia. Todellisuudessa he eivät ole surmanneet häntä (lopullisesti).

3 Imranin perheen suura, Tämä Mooseksen isän suura on ilmoitettu Hedzran kolmantena ja neljäntenä vuonna eli n. v. 625/626.

3:4. He (epäuskoiset juutalaiset) juonittelivat, mutta Jumalakin juonitteli (heitä vastaan); ja Jumala on todella taitavin Suunnittelija. 5. Ja Jumala sanoi: »Jeesus, katso, Minä otan sinut, sitten olen ylentävä sinut luokseni ja vapauttava sinut niistä, jotka ovat uskottomia, sekä asettava ne, jotka sinua seuraavat, uskottomien yläpuolelle aina Ylösnousemuksen päivään saakka. Aikanaan on teidän kaikkien palattava minun luokseni, ja minä olen ratkaiseva sen, mistä te keskenänne kiistelitte

3:64. Sano (juutalaisille ja kristityille): »Te Pyhän kirjan omistajat, tulkaa yhteisymmärrykseen meidän kanssamme (uskonnon asiasta), että meillä olisi samoin kuin teilläkin, ettemme palvele muuta kuin ainoata Jumalaa emmekä aseta ketään Hänen rinnalleen, emmekä kukaan pidä toistamme herrana, (emme pidä herrana ketään muuta) paitsi Jumalaa.» Jos he kääntyvät pois, niin sanokaa: »Olkaa todistajina, että me olemme Jumalalle alamaisia!»

3:67. Aabraham ei ollut juutalainen eikä kristitty, vaan hän oli hurskas (haniifi) ja Jumalalle alamainen (muslimi) eikä kuulunut monijumalaisiin.

3:84. Sano: »Me uskomme Jumalaan, siihen, mitä on ylhäältä ilmoitettu meille ja mitä on ilmoitettu Aabrahamille, Ismaelille (!), Iisakille ja Jaakobille sekä (Israelin 12) sukukunnille, siihen, mitä Mooses, Jeesus ja profeetat ovat saaneet Herraltansa; me emme tee mitään erotusta heidän välillään, ja Hänen (Aabrahamin ja Israelin Jumalan) tahtoonsa ja johdatukseensa olemme alistuneet».

3:171. Te, joille on annettu Pyhä kirja (kristityt), älkää menkö liiallisuuksiin uskonnossanne (väitteissänne) älkääkä sanoko Jumalasta muuta kuin totta. Messias, Jeesus, Marian poika, on ainoastaan Jumalan profeetta (lähettiläs) ja Hänen Marialle lähettämänsä Sana sekä Hänestä (hänen päällensä) tullut Henki; uskokaa siis Jumalaan ja Hänen lähettiläisiinsä älkääkä sanoko: »Kolminaisuus!» (heitä on kolme) Ei, lopettakaa (Kolminaisuudesta puhuminen) omaksi hyödyksenne! Jumala on yksi ainoa Jumala. Luoksepääsemätön on Hänen majesteettiutensa, jotta Hänellä soveltuisi olemaan poika. Hänelle kuuluu kaikki taivaassa ja maan päällä; Jumala yksin riittää Suojelijaksi.

3:187. Jumala asetti velvollisuuden niille, jotka Pyhän kirjan saivat (juutalaisille), näin sanoen: »Teidän tulee selittää sitä ihmisille eikä salata sitä». Mutta he heittivät sen selkänsä taakse ja vaihtoivat sen mitättömiin arvoihin. Mikä surkea vaihtokauppa!

62 Hartauskokouksen Suura Suura on ilmoitettu Hedzran toisen ja neljännen vuoden välillä.

6:5. Niiden, joiden vastuulle oli annettu Toora ja jotka eivät sitä noudattaneet, käy kuin aasin, joka kantoi kirjakuormaa. Pahoin käy niille, jotka hylkäävät Jumalan ilmoitukset, sillä Jumala ei kaitse väärintekijöitä. 6. Sano: »Juutalaiset, jos vakuutatte olevanne Jumalan suosimia ennen muita ihmisiä, niin toivokaa silloin itsellenne kuolemaa, jos totuus on teille kallis.» 7. Mutta he eivät milloinkaan toivo sitä kättensä tekojen tähden, jotka heitä tilille odottavat; Jumala tuntee hyvin väärintekijät. 8. Sano: »Kuolema, jota pakenette, on totisesti kohtaava teidät, ja silloin teidät palautetaan Hänen luokseen, joka tuntee näkymättömän ja näkyvän, ja Hän on paljastava teille, mitä olette tehneet.»

5 Pöydän suura Suura on ilmoitettu Hedzran viidennen ja kymmenennen vuoden välillä

5:12. Jumala teki muinoin liiton Israelin lasten kanssa, ja Me korotimme heidän keskuudestaan kaksitoista johtomiestä, ja Jumala sanoi: »Katso Minä olen kanssanne. Jos te suoritatte hartautenne säännöllisesti, annatte almuja, uskotte lähettiläihini, tuette heitä ja lainaatte Jumalalle jalon korottoman lainan, niin Minä totisesti annan syntinne anteeksi ja päästän teidät huvitarhoihin, joissa purot solisevat. Ja se teistä, joka tämän jälkeen ei usko, joutuu harhaan oikealta tieltä.» 13. Ja siksi, että he rikkoivat liittonsa, Me olemme kironnut heidät ja kovettanut heidän sydämensä. He sotkevat Kirjoituksen sanoja ja ovat unohtaneet osan siitä, mitä heille opetettiin. Lakkaamatta havaitset kieroa menettelyä kaikkien heidän puoleltansa, lukuun ottamatta muutamia harvoja. Mutta siedä heitä ja anna anteeksi; katso, Jumala rakastaa jalomielisiä. 14. Niidenkin kanssa, jotka sanovat: »Katso, Me olemme kristittyjä», Me teimme liiton, mutta he unohtivat osan siitä, mitä heille opetettiin. Sen tähden Me herätimme heissä kaunan ja vihan toisiansa vastaan aina Ylösnousemuspäivään asti, jolloin Jumala tekee heille selviksi heidän kättensä työt

5:51. Te, jotka uskotte! Älkää lyöttäytykö juutalaisten ja kristittyjen ystäviksi, – he ovat ystäviä vain toisilleen, ja joka ottaa heidät liittolaisikseen, on yksi heistä. Jumala ei totisesti ulota johdatustaan väärämielisiin.

5:65. Jospa Kirjoitusten kansa todellakin uskoisi ja hartautta harjoittaisi, Me varmasti pyyhkisimme heidän pahuutensa heistä ja Me totisesti sallisimme heidän astua autuuden tarhoihin. 66. Ja jos he olisivat pitäneet kiinni Toorasta ja evankeliumista sekä siitä, minkä heidän Herransa on ylhäältä ilmaissut, olisivat he totisesti saaneet nauttia siunausta ylhäältä samoin kuin maasta tulevaa. Heidän joukossaan on oikeamielisiäkin, mutta kelvotonta on se, mitä suurin osa heistä tekee.

5:80. Monien heistä (juutalaisista) te näette hierovan ystävyyttä uskottomien kanssa; on totisesti nurjaa se, mitä heidän sielunsa ovat edeltäpäin lähettäneet (tulevaan maailmaan); Jumala on vihastunut heihin, ja kurituksen alaisina saavat he olla. 81. Jospa he olisivat uskoneet Jumalaan ja profeettaan sekä siihen, mikä hänelle oli ilmaistu, he eivät olisi lyöttäytyneet niiden ystäviksi; mutta enin osa heistä on lainrikkojia.

5:82. Kiivaimmat oikeauskoisten vihamiehet totisesti tapaatte juutalaisista ja monijumalaisista,

5. Koraanin ja Haditien sotaisat kannanotot juutalaisten(ja kristittyjen) kohtaamiseen

Koraanin muslimeille antamat käskyt käydä sotaa Allahin nimessä muita kuin muslimeja vastaan ovat päivänselviä. Ne ovat lisäksi ehdottoman auktoritatiivisia, koska ne ilmestyivät profeetan uran myöhäisessä vaiheessa ja koska ne näin ollen kumoavat ja korvaavat varhaisemmat määräykset toimia rauhanomaisesti.”

2 Lehmän suura (suurin osa tästä suurasta ilmoitettiin ensimmäisten 18 kuukauden aikana, joina Profeetta hallitsi Medinassa)

2:135. Sanovatpa he: »Kääntykää juutalaisiksi tai kristityiksi, niin tulette oikealle tielle.» Vastatkaa: »Ei, me seuraamme Aabrahamin oppia, koska hän oli oikeauskoinen (haniifi) eikä kuulunut monijumalaisiin.» 136. Sanokaa: »Me uskomme Jumalaan ja siihen, mikä on ilmoitettu meille ja mikä on ilmoitettu Aabrahamille, Ismaelille, Iisakille ja Jaakobille ja Israelin sukukunnille, 137. siihen, mitä Mooses ja Jeesus ovat (Jumalalta ilmoitettavaksi) saaneet ja mitä profeetat ovat saaneet julistettavaksi Herraltansa. Emme tee mitään erotusta yhdenkään heidän välillään, olemme antautuneet Hänelle alamaisiksi.» Jos he sitten uskovat samoin kuin te, niin he ovat oikealla tiellä, mutta jos he kääntyvät pois, niin he ovat luopioita. Jumala on oleva riittävä suojasi heitä vastaan, sillä Hän on kuuleva ja tietävä. 138. Me olemme Jumalan merkitsemiä, ja keneltä on parempi saada tuntomerkkinsä kuin Jumalalta? Me olemme Hänen palvelijoitaan.

5 Pöydän suura, Ilmoitettu Medinassa

5:33. Ainoa palkka niille, jotka sotivat Jumalaa ja Hänen lähettilästään vastaan sekä levittävät turmiota maassa, on että heidät tapetaan tai ristiinnaulitaan, tai heidän kätensä ja jalkansa hakataan poikki eri puolilta, ristiin, tai heidät karkotetaan maasta. Sellainen on heidän häväistyksensä tässä elämässä, ja tulevassa heille on kauhea kuritus,

8 Sotasaaliin suura, Ilmoitettu Medinassa

8:39. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Allahia {koko maailmassa}, mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin lisäksi), tietää Allah, mitä he tekevät.

8:67. Profeetan ei sovi ottaa sotavankeja lunnaiden toivossa ennen kuin hän on suorittanut (vihollisten) suuren teurastuksen. Te tavoittelette tämän maailman omaisuutta, mutta Allah haluaa teidän tavoittelevan tuonpuoleista. Allah on Mahtava, Viisas.

kristityn teloitus

9 Katumuksen suura, ilmoitettu Medinassa

9:5. Mutta kun pyhät kuukaudet ovat kuluneet, niin vuodattakaa pakanain verta missä tahansa heitä tapaattekin. Ahdistakaa ja piirittäkää heitä ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he kääntyvät (oikeaan Jumalan uskoon), rukoilevat ja antavat almut, niin päästäkää heidät menemään. Jumala on totisesti anteeksiantava ja armollinen.

9:29. Taistelkaa niitä vastaan, jotka, vaikka ovat saaneet Kirjoituksen (Toora eli 5. Mooseksen kirjaa), eivät usko Jumalaan eivätkä viimeiseen päivään, eivät pyhitä sitä, minkä Jumala ja Hänen lähettiläänsä (Muhammed) ovat selittäneet pyhäksi, eivätkä tunnusta totista uskontoa, taistelkaa, kunnes he auliisti maksavat veronsa (islamille) ja tunnustavat alistuvansa (islamilaisten ylemmyyden alle).

9:33. Hän {Allah} on lähettänyt lähettiläänsä {Muhammadin} tuomaan johdatuksen ja totuuden uskonnon (islamin) saattaakseen sen voittamaan kaikki muut uskonnot, vaikka se on vastoin vääräuskoisten (monijumalaisten, pakanoiden, epäjumalanpalvojien ja ateistien) tahtoa

9:73. Oi, profeetta, taistele uskottomia ja ulkokullattuja vastaan, ole ankara heitä kohtaan. Heidän viimeinen asuntonsa on oleva helvetti, onneton määränpää.

9:123. Te, jotka uskotte, taistelkaa niitä uskottomia vastaan, jotka ovat lähellänne, jotta he kokisivat teidän voimanne, ja tietäkää, että Jumala on niiden kanssa, jotka hartautta harjoittavat.

6. Israelin valtion alueen omistusoikeuskysymys

Raamattu  määrittelee Jumalan pyhäksi, laupiaaksi sekä liittouskolliseksi. Ilmeisesti koraani sen sijaan katsoo yksinomaan Jumalan pyhyys-ominaisuuteen vedoten Jumalan rankaisseen lopullisesti juutalaisia heidän rikkoessaan lukuisia kertoja Jumalan heidän kanssaan tekemän liiton. Etenkin erämaavaelluksensa toisena vuonna juutalaiset peloissaan kieltäytyivät Jumalan kehotuksesta huolimatta menemästä sotimaan luvatun maan alueelle. Jumala tuhosi Egyptistä lähteneen epäuskoisen sukupolven erämaassa jatkamalla erämaavaellusta n. 40 vuotta ja lisäksi koraanin mukaan perui lopullisesti lupauksensa Kanaan maasta. Raamatun mukaanhan näin ei suinkaan tapahtunut, vaan Joosuan johdolla maa valloitettiin alkaen Jerikosta.

Koska siis koraanin mukaan Allah on hylännyt omaisuuskansansa Israelin (eli Iisakin jälkeläiset) epäuskon tilaansa, eivät sitä koskevat lupaukset ole enää voimassa myöskään luvatun maan osalta. Koska Ismaelin jälkeläisillä on edelleen tallella alkuperäinen Aabrahamin usko ainoaan Jumalaan, ovat kaikki Muhammedin julistuksen omaksuneet parempia perillisiä kuin israelilaiset.

Nykyaikainen islamin näkemys Luvatun maan omistusoikeudesta ilmenee seuraavassa:

”Ensimmäisen maailmansodan jälkeen, kun islamilainen imperiumi hajosi, itsenäiset muslimikansakunnat ja valtioiden sisäiset jihadistiryhmät ovat käyneet eri jihadeja ympäri maapalloa. Kaikkein pitkällisin kamppailu on suuntautunut Israelia vastaan, joka on suorittanut sen anteeksiantamattoman synnin, että se on pystyttänyt dar al-harbin (sodan alueen) uudelleen alueelle, joka oli sitä ennen osa dar al-islamia (islamin eli rauhan aluetta).”

Dar al-islamin (rauhan alueen!) velvollisuutena on käydä sotaa dar al-harbia (sodan aluetta) vastaan aina siihen asti, kunnes kaikki kansakunnat alistuvat Allahin tahtoon ja hyväksyvät shari’an. Islamin viesti ei-muslimimaailmalle on ollut sama niin Muhammadin aikana kuin läpi koko historian: alistu tai sinut alistetaan.

58

Mitä tulee erikoisesti ns. ”Palestiinan” alueeseen, on arabimuslimeilla mielestään em. syistäkin omistusoikeus näihin muinaisiin asuinalueisiinsa (joista Raamatun kuvauksen mukaan Jumalan käskystä vihittiin tuhon omaksi Joosuan johdolla silloiset syvälle epäjumalien palvelukseen ja irstauteen vajonneet asukkaat). Koraanissa israelilaisten luvatun maan valloitusmatkan kuvaus päättyy Mooseksen elämään eli erämaavaelluksen aikaan,  koraani ei siis kuvaa Jumalaa israelilaisten liittolaisena valloitussotien aikana. Kuitenkin koraani kuvaa lyhyesti kolmen ensimmäisen kuninkaan edesottamuksia, mutta ei myöhempien pakkosiirtolaisuuksien syitä tai Juudan (eli eteläisen valtion) asukkaiden vuoden tarkkuudella profetoitua paluuta Babyloniasta takaisin Jerusalemiin.

Lisäksi – kuten edellä on nähty – koraani velvoittaa tappamaan kaikki vääräuskoiset ja siis etenkin juutalaiset – kaikkien islamilaisten pyhä velvollisuus on valloittaa Israelin valtion alueet takaisin erikoisasemassa oleville Ismaelin jälkeläisille.

56

7. Yhteenveto:

Koraanin viimeiseksi annetun ”ilmestyksen” eli suuran 9 kuuluisassa ”Miekkajakeessa” julistetaan kaikkialla surmattaviksi islamin vihollisiksi juutalaisten ja kristittyjen lisäksi myös kaikki vääräuskoiset, siis myös hindut, budhalaiset, konfutsealaiset, animalistit ja muut itse tehtyjen epäjumalien palvelijat.

9 Katumuksen suura, ilmoitettu Medinassa

9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet (islamilaisen kalenterin 1., 7., 11. ja 12. kuukausi) ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on Anteeksiantava.

Suura 8, joka ilmestyi hieman ennen suuraa 9, tuo esiin samankaltaisen teeman:

8:39. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Allahia, mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin lisäksi), tietää Allah, mitä he tekevät.

Islamin ”rauhan uskonnon” mukaan todellinen rauha vallitsee maailmassa heti, kun islam on valloittanut sen.

4

Liite:

Vielä (uudelleen) lopuksi islamin sanaston selitystä:

Daish tai Da´esh on lyhennys ISISin täydellisestä arabiankielisestä nimestä
• dár al-harb: sodan alue: vääräuskoisten hallitsema alue
dár al-islám: islamin alue: shari’a-lailla hallittu islamilainen rauhan alue
dár as-sulh: sopimuksen alue: muslimien kanssa liittoutuneiden vääräuskoisten hallitsema alue; käytännössä muslimien hallitsema alue mutta vailla shari’a-lakia
dhimmí: dhimman eli suojelusopimuksen suojelema ei-muslimi.
dhimma eli suojelusopimus voidaan suoda valloitetuille ”Kirjan kansoille”, joilla historiallisesti on tarkoitettu juutalaisia, kristittyjä ja zarathustralaisia. Dhimma säätää, että vääräuskoisten elämä ja omaisuus vapautetaan jihadista siksi aikaa kun muslimihallitsijat sen sallivat
dhimmiys: sana (engl. dhimmitude), jonka on muodostanut historioitsija Bat Ye’or kuvaamaan dhimmí-ihmisten asemaa
hadíth: ”kertomus”; jokin tuhansista Muhammadin elämän episodeista, jotka välitettiin suulli¬sena perimätietona. Kertomusten uskotaan saaneen alkunsa henkilöiltä, jotka tunsivat hänet henkilökohtaisesti. Haditheja on tuhansittain; jotkut useita sivuja pitkiä, jotkut vain muutaman rivin pituisia. Oli ilmeistä, että monet niistä olivat epäaitoja. Ne kirjoitettiin ylös 700–800-luvuilla.
Hidžra/Heszra (arab. هِجْرَة) tarkoittaa islamissa profeetta Muhammadin muuttoa Mekasta Medinaan vuonna 622.
ISI Irakin islamilainen valtio, perustettiin lokakuussa 2006 / toukokuussa 2010
ISIS Irakin ja Suur-Syyrian tai Irakin ja al-Shamin islamilainen valtio, perustettu huhtikuussa 2013
ISIL Irakin ja Levantin (Libanon, Israel, Jordania, osia Irakista) islamilainen valtio
IS Islamilainen (rajaton) valtio perustettu 29.6.2014
jihad tarkoittaa kirjaimellisesti ”kamppailua”. Täsmälleen sanottuna se ei merkitse ”pyhää so¬taa”. Jihad viitta: kilvoitteluun sisäistä pahaa vastaan tai ulkoiseen, aseelliseen taisteluun. Majma’ al-Anhar fi Sharh Multaqal-Abra -teoksen laatija sanoo: ”Kielitieteellisesti jihad tar¬koittaa äärimmäisen ponnistelun harjoittamista sanoissa ja teoissa; shari’an {islamin lain} mukaan se on taistelemista vääräuskoisia vastaan, ja se pitää sisällään kaikki mahdolliset ponnis¬telut, jotka ovat tarpeen islamin vihollisten voiman musertamiseksi, mukaan luettuna heidän pieksemisensä, heidän omaisuutensa ryöstämisen, heidän palvontapaikkojensa tuhoamisen ja heidän epäjumalankuviensa hajottamisen pirstaleiksi.
jizya: vero, jonka Koraanin suura 9:28 määrää juutalaisten ja kristittyjen maksettavaksi muslimien hallitsemalla alueella. Jizyan funktio ei ole pelkästään taloudellinen; sen tarkoitus on myös nöyryyttää dhimmejä ja iskostaa näille islamin ylemmyyttä.”Lakia edustavat virkailijat tu¬lee sijoittaa heidän yläpuolelleen, ja heidän tulee omaksua mitä uhkaavin asenne niin, että dhimmeistä, samoin kuin muista, näyttää, että tehtävänämme on halventaa heitä riistämällä heiltä heidän omaisuutensa. He tulevat oivaltamaan, että oikeastaan teemme heille palveluksen hyväk¬syessämme heiltä jizyan ja antaessamme heidän mennä vapaasti.”/ Al-Maghili
Kaaba: ”kuutio”; Mekassa oleva temppeli, jossa lukuisat pakanaepäjumalat pitivät majaansa en¬nen islamia; Kaaban kulmakivi, jonka uskotaan pudonneen taivaasta, on kivi, jossa Aabraham oli uhraava poikansa Ismaelin (ei tarkoita Iisakkia).
kalifi: umman (maailmanlaajuisen muslimiyhteisön) maallisen johtajan titteli; aiemman islamilaisen imperiumin johtaja; tittelin kielsi Kemal Attatürk v. 1924 ottomaani-imperiumin hajoamisen ja modernin Turkin pe¬rustamisen jäl¬keen
koraani: Islamin opetusten mukaan Koraani (al-Qur’an) koostuu profeetta Mu¬hamma-din Allahilta saa¬masta joukosta ilmestyksiä, jotka hänelle välitti arkkienkeli Gabriel ja jotka Muham¬mad sitten saneli seuraajilleen. Mu¬hammadin seura¬laiset painoivat mie-leensä katkelmia Koraanista ja kir¬joittivat ne ylös mihin ta¬hansa mitä sattui olemaan käsillä.
sahíh eli luotettavat hadíthit ovat Koraanin jälkeen heti seuraavaa auktoriteetti shari’assa, islamin laissa. Koska Muhammad itse toimii moraalin mittatikkuna, hänen tekojaan ei arvioida suhteessa riippumattomiin moraalisiin standardeihin, vaan pikemminkin ne osoittavat, mikä muslimeille toimii oikeana moraalisena standardina. ”Sahih al-Bukha¬r” on eräs kaikkein luotettavimmista ja arvo¬valtaisimmista kokoelmista, jota kaikki islamin koulukunnat pitävät auktoritatiivisena. http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/hadith/bukhari/
sira: ”elämä(kerta)”; lyhennetty muodosta Sírat Rasúl Alláh eli ”Allahin profeetan elämä”; profeetta Muhammadin kanoninen elämäkerta, jonka kirjoitti 700-luvulla Ibn Ishaq ja toimitti myöhemmin Ibn Hisham; tässä käännöksessä on käytetty Jaakko Hä-meen-Anttilan suomennosta ”Profeetta Muhammadin elä¬mäkerta” (Basam Books, 1999)
sunna: profeetta Muhammadin ”elämäntapa”; pitää sisällään hänen opetuksensa, perinteensä, ja esimerkkinsä. ”Sunna on sitova esikuva muslimeille, ja jokaisen hurskaan muslimin velvollisuus on noudattaa profeetta Muhammadin tarjoamaa esikuvaa. Sunnan ja Koraanin keskeinen ero on siinä, että Koraanin teksti on sanasta sanaan Jumalan puhetta, mutta sunna on kertomuksia Muhammadin sanoista ja teoista, ei jumalallista ilmoitusta. Profeetta Muhammad oli kuitenkin virheiltä suojattu (ma’súm), joten hän ei käytöksessään tehnyt mitään väärää tai mitään, mikä ei olisi ollut Jumalan tarkoitus.”
suura: Koraanin luku; Koraanin säkeet jakautuvat suuriin ja jakei¬siin, esim. 9:5

• Pyhän Kirjan saaneet: juutalaisia, jotka saivat Mooseksen kirjan sanoman (joskus enkä viittauksena myös itse koraani?)
Mooseksen kirja on Jumalan Moosekselle antama ilmoitus ja tehtävä, ei Mooseksen työstä kertovia historian kirjoja eli 1. – 5. Moos.
Evankeliumi on Jumalan profeetta Jeesukselle antama toimeksianto ja julistuksen sisältö, ei Raamatun evankeliumit, jotka ovat Jeesuksen (väärennettyjä!) elämänkertoja

Kommentoi



Kommentit

  1. 13.06 27.03.2016

    Miten ihminen kuvittelee pääsevänsä Paratiisin rauhasn ja iloon, jos ei tässä ajassakaan kunnioita elämää, vaan kylvää kauhua ja kuolemaa?

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi