Miten vastaamme nyt ajankohtaisiin islamin haasteisiin?

Sinä, joka päädyit juuri tälle sivulleni ja olet kiinnostunut islamin ja kristinuskon yhtäläisyyksistä ja eroista: Älä aloita lukemista näistä tuoreimmista sivuista, vaan siirry koko sarjan alkuun. Siis joko aivan ensimmäiseen, joka johdannoksi käsittelee ”Muukalainen/muukalaisuus” -termien esiintymistä Raamatussa ja Raamatun antamia ohjeita muukalaisiin suhtautumisessa .

Jos se aihe ei vielä kiinnosta, aloita ainakin sarjan toisesta osasta ja etene ehdottomasti vanhimmasta kohti uusinta. Tällöin saat riittävän pohjan tehdä omia, asiallisia johtopäätöksiä hyvän tiedon pohjalta. – Antoisia opiskelutuokioita sinulle!

——————————————————————————————————————————————————————————–

Tässä pohdinnassa ei oteta esiin tiettyjä, yksityiskohtaisia haasteita eikä etsitä juuri niihin vastauksia, vaan lähestytään islamin haasteiden kohtaamista periaatteellisen valmistautumisen tasolla.

A. Haasteisiin vastaamisessa on syytä olla realistinen ja optimistinen.

Periaate: Tee itsellesi ensin teologinen pohja selkeäksi, ryhdy sitten vasta toimintaan.

Optimismimme perustuu profetiaan, jonka Jeesus itse lausui Matt. 16: 18 ”minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita”

Me siis pysymme haasteisiin vastaatessamme kompromissitta Jumalan Sanan kalliolla, siihen luottaen ja siihen vedoten.

Mikä on em. ”tuonelan portti”, joka ei voita sanan kalliota?

Tuonela on kuin portilla varustettu linnoitettu kaupunki, sielunvihollisen puolustusasetelma. Hän ei haluaisi luovuttaa siellä olevia kuolleita Jumalan valtakuntaan, uuteen Jerusalemiin. (Uusi Jerusalem laskeutuu tuhatvuotisen valtakunnan ja tämän maailman ajan/lopun jälkeen uudesta taivaasta uuden maan päälle, sinne pääsevät ”asumaan” Kristuksen ja hänen lunastustyönsä vastaanottaneet).

Kristuksen seurakunta on siis tuonelan ”kaupungin” piirittäjä eli hyökkääjä.
Kristus voittaa tuonelan, tämän ”kaupunkilinnoituksen”.

Fil. 2:9 -11 Alkuperäisin Kristus-julistus on seuraava: ”Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla (tuonelassa) ovat, 11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra”

Ilm. 1:18 Kuoleman ja tuonelan avaimet (”kaupungin”porttiin) ”ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.”

Hengellinen sotatila on edelleen voimassa, vaikka periaatteellinen voitto saatanasta onkin jo saatu, tuomion täytääntöönpanoa on vain siirretty.

1.Moos. 12:1-3 Perusliitto tehtiin jo Aabrahamin kanssa. ”Sinussa tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä.” Liitto-käsite tarkoittaa, että vahvempi osapuoli pitää liiton edelleen voimassa, vaikka heikompi siitä luopuisikin käytännössä. Tästä hyvänä esimerkkinä on Israelin ja Jumalan liitto. Juutalainen kansa on vuosituhanten kukuessa lukuisia kertoja kääntynyt pois Jumalastaan, mutta Jumala on uskollinen ja laupias edelleenkin.

1.Moos. 22:15-18 Sama liitto uudestaan: 15 ”Ja ”Herran enkeli” (käsitetään tarkoittavan VT:ssä Jeesusta) huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta 16 ja sanoi: ”Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sen tähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, … 17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. 18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sen tähden että olit minun äänelleni kuuliainen.”

2.Kor. 10:3-5 Toisenlaiset sota-aseemme: ”Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; 4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. 5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan (saatanan toimesta) Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle ”

Ef. 6: Taisteluvarustuksemme: ”Sen tähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. 14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, 15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. 16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, 17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. 18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella”

Ef. 2:6 Olemme jo Kristuksen kanssa taivaallisissa (Jumalan valtakunnan jäseniä) ”ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin (Huom! ei ”taivaaseen”) Kristuksessa Jeesuksessa,”

Vastarinta ei suinkaan ole turhaa. Kristityt ovat historian (Herran, voittajan) oikealla puolella.

Tee siis itsellesi ensin teologinen pohja selkeäksi, ryhdy sitten vasta toimintaan.

B. Pidä kiinni oikeasta luomisen teologiasta.

Kysymys on joko monikulttuurisuudesta tai kansallisvaltioista.

1. Sitoudu luomisjärjestykseen (mieheys ja naiseus, avioliitto ja perhe, suvut, heimot, kansat -> kansallisvaltiot)

2. Missä ovat juuresi: 2.Moos. 2:12 ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” (omia juuriasi), jotta kauan eläisit maassasi.”

3. Esi-isien perinnön kunnioittaminen:San 22:28  ”Älä siirrä ikivanhaa rajaa, jonka esi-isäsi ovat asettaneet.” – Historia. Konservatiivisuus.

4. Kulttuurillinen tehtävä annettiin jo luomisessa: viljellä, varjella ja lisääntyä.

5. Yhteen kokoontumisen kirous: 1.Moos. 11:4 ”Ja he sanoivat: ”Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan.” 5 Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet. 6 Ja Herra sanoi: ”Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä. 7 Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä.” :8 Ja niin Herra hajotti heidät sieltä yli kaiken maan, niin että he lakkasivat kaupunkia rakentamasta”

Baabelin torni on siis Jumalan tahdon vastainen suunnitelma: Muodostetaan yhteinen valtakunta, ollaan yhdessä. ”Tuomiona” oli luomistarkoituksen palautus: kieli-ihme, moneus valtaan ja levittäytyminen ympäri maapalloa

6. Elo erillisinä kansoina: Jes. 19: 23  ”Sinä päivänä on oleva valtatie Egyptistä Assuriin, ja Assur yhtyy Egyptiin ja Egypti Assuriin, ja he, Egypti ynnä Assur, palvelevat Herraa”

Valtatie merkitsee, että Egypti, Assur ja Israel ovat lopullisessa täyttymyksessä yhdessä, mutta erillisinä kansoina.

7. Kielellinen moninaisuus pyhitettiin:  7. Apt. 2:5-11 ”Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on. 6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä. 7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: ”Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia? 8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet? 9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa, 10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset, 11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.” 12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: ”Mitä tämä mahtaakaan olla?” 13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: ”He ovat täynnä makeata viiniä.” 14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: ”Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. 15 Eivät nämä ole juovuksissa, niin kuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä ”

Helluntaisaarnassa oli väkeä kaikkinaisista kansoista …kukin kuuli omaa kieltänsä … (jaettiin evankeliumin ydin kaikilla kielillä)

8.  Kansalliset asumisen rajat asetettiin Apt. 17:26-27 ”Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, 27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää – hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä”

Asumisen rajat on säädetty eri kansoille eli kansallisvaltiot ovat vallitseva käytäntö.

9. Kaiken lopussa pelastuneita on kaikista kansanheimoista, sukukunnista ja kielistä  Ilm. 7:9  ”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään”

10. Lopussa on lukuisia erillisiä kansakuntaia ja valtakuntia: Ilm. 21:24 ” Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.”

11. Myös uudessa Jerusalemissa (Jumalan valtakunnassa) on lukuisia kansoja: Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi. ( Ilm. 22:2)

12. Kaikki kansakunnat voivat päästä tasa-arvoisesti Kristuksen pelastusteosta osallisiksi:  Gal. 3:26-29 ”Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. 28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. 29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan”

Ei ole juutalaista ja kreikkalaista … mitä tulee Jumala-yhteyteen, se ei ole enää sidottu juutalaiseen kansallisuuteen, Kristus-uskossa ei ole erottavaa tekijää. (Varo vääriä tasa-arvoon / kaiken suvaitsemiseen liitettyjä tulkintoja tästä Raamatun kohdasta)

13. Langennut ihminen käyttää valtaa aina väärin.
Mitä hajautetumpi valta, sitä pienempi vaara tyranniasta.

C. Pidä kiinni oikeasta kristologiasta ja etiikasta

Mitä Jeesuksen lähimmäisen rakkaus–opetus merkitsee käytännössä?
Luuk. 10: Vertaus laupiaasta samarialaisesta:

Autettu oli todella aidosti avun tarpeessa, henkihieverissä.
Lähi-idässä on todella kuolemanvaarassa oleviakin. Euroopassa vaeltelee kuitenkin myös hyvinvoivia, parempaa elintasoa tavoittelevia nuoria miehiä.

Tärkeintä on rakastaa Jumalaa: Matt. 22:37-40 ”Niin Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.’ 38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. :39 Toinen, tämän vertainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ :40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.”

Rakasta Jumalaa… ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Nousee suoraan Vanhasta Testamentista. 3. Moos. 19:18 . ”Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.”

Muukalaisia on monen asteisia ja –laatuisia: 3.Moos. 19:33-34 ”Kun muukalainen (ger) asuu luonasi teidän maassanne, älkää sortako häntä.:34 Muukalaine (ger), joka asuu teidän luonanne, olkoon niin kuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niin kuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

Muukalaista tulee auttaa: Kun hän on maahan muuttanut ja haluaa elää kuten te, tulee häntä kohdella samoilla säännöillä. Olkoon muukalainen (ger) kuin teikäläinen eli ”Maahan ja maassa maan tavalla”

James K. Hoffmayerin teoksesta 2009: ”Analyysi Mooseksen kirjoista”
Oikea ymmärrys muukalaisuudesta: Mooseksen kirjoissa käytetyt muukalaissanat ovat:

1) ger (merkitys: laillisesti tullut ja virallisesti asemansa saanut), esiintyy yllä 3. Moos. 19:33-34
2) nekmar (ulkomaalainen, ”turisti”)
3) zar (ulkomaalainen, ”turisti”).

Juutalaisella valtiolla oli rajakontrolli, ei ollut velvollisuutta ottaa muukalaisia maahan.
Jeremian kirjassa on kehotus muukalaisille: hankkikaa asuinkaupungin parasta, ei salajuonia

Nykyinen laiton maahanmuutto (-tunkeutuminen) ei ole Jumalan siunaamaa toimintaa.

Maan tehtävä on huolehtia rajoistaan. Rajamuodollisuudet olisi kontrollin mahdollistamiseksi otettava käytäntöön. (Vrt. Tornion vastaanottokeskus)
Valtiolla on oikeus päättää, keitä otetaan. Tulijan on sopeuduttava maahan (ger).

Islamilaisten kotoutuminen on vaikeata mm. siksi, että heidän taustayhteisönsä (islam) ja siihen sulautunut heimokulttuuri häpäisynkostotraditioineen tekee sen käskyillään tarkoituksella vaikeaksi. (”Te olette paras kansa.”)

D. Kristinuskon asema nykymaailmassamme:

Kirkossa (laitoskirkoissa lähinnä) on erilaisia rappeutumisilmiöitä, mm. ympäristön arvomaailmaan sopeutumista tai mielistelyä.

Kristinusko ei ole kuitenkaan häviämässä: mm. Puolassa on hyvin vahva asema, Unkarissa on vahva kristillinen identiteetti, Ranskassa on konservatiivista liikehdintää.

Ihmiset poistuvat liberaaliteologisista kirkoista (m. USA:ssa), evankelikaaliset ja karismaattiset yhteisöt vahvistuvat.

Organisaatiot (uskonnot/religion) menevät alas, mutta ei itse kristinusko (faith).

”Kristinuskon triumfi”– kirjassa: Kristittyjen määrä edelleen kasvaa

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi