Mekka on väärä pyhä kaupunki ja koraani on kaikkea muuta kuin ainoa oikea 3/4
Uusimpien historiallisten tutkimusten ja vanhimpien Koraanin käsikirjoitusten tarkastelua, Jay Smith, 22.12.2016
Tässä blogikirjoitussarjassa tiivistän viime vuosien nykyaikaisin metodein tehtyjen tutkimusten yllättäviä tuloksia koskien koraanin jatkuvaa tarkoitushakuista muuttelua ja Mekan virheellistä asemaa pyhänä paikkana. Kirjoitukset perustuvat Jay Smithin v. 2015 alkaen julkaisemiin tiedemiesten tutkimusten yhteenvetoluentoihin.
Tämä on julkaisusarjani osa 3 /4, jossa käsitellään, miten uskomus taivaasta valmiina annettun täydelliseen koraaniin on täysin valheellinen.
4. Koraanin käsikirjoitusten kritiikki
4.1. Koraani puuttui vielä tarkoitukseen sopivassa muodossa, mutta oli tulemassa
Nyt oli Muhammed ja Mekka, mutta jokaisella profeetalla tulee olla myös jumalallinen ilmestys. Ilmestys puuttui vielä, vaikka Muhammed oli ollut kuolleena jo 60 vuotta.
Mitä muslimi vastaa oheisiin koraania koskeviin neljään kysymykseen?
Muslimien väitteet
- ikuinen, kuten väitetty?,
- alas lähetetty enkelin kautta?,
- täydellinen v. 650?’
- muuttamaton vuodesta 650 lähtien
Neljään ensimmäiseen vastataan : ”Kyllä! Ja oikea, alkuperäinen koraani on taivaassa.”
5. Viidentenä kohtana esitämme vaatimuksen:
Todista nämä kaksi viimeistä kohtaa (3 ja 4) esittämällä yksi täydellinen ja muuttamaton edes Uthmanin ajalta 750 jKr. oleva käsikirjoitus.
- Et saa vastausta tai ko. käsikirjoitusta tai edes sen kopiota ei voida esitellä
- He sanovat, että on olemassa kuusi muuta vanhaa käsikirjoitusta. – Tutkikaamme niitäseuraavaksi.
4.2.Kalifi Uthmanin koraanin korjaus/tarkistus 650 jKr.
Sahih al-Bukari kirjoittaa teoksensa kohdassa 6:510, että Kalifin Uthman käytti v. 650 neljää ystävää tarkistamaan ja uudelleen kirjoittamaan tekstejä. Mikäli he olivat erimieltä (vanhoista lähteidensä tekstivaihtoehdoista?) heidän tuli kirjoittaa se ”in the dialect of the Quraish” tarkoittaen ehkä ”koraanitekstien keskustellessa”, ja polttaa muut vaihtoehtotekstit (Miksi poltettiin? Koska ne tekstit olivat eri mieltä valitun lopputuloksen kanssa!) . Sen jälkeen jokaiseen 9 provinssiin lähetettiin ainoa oikea kopio tekstistä. Näin syntyi uusi koraani.
Mutta näitä jaettuja käsikirjoituksia/kopioita ei ole enää olemassa.
On olemassa kuusi erilaista vanhaa käsikirjoitusta, siitä seuraavaksi.
Tässä maakunnat, joiden pääkaupunkeihin uuden koraanin käsikirjoitukset/kopiot vietiin v. 652 jKr.
4.3.Kuusi vanhinta olemassa olevaa käsikirjoitusta nykyään:
Kun muslimeilta on tivattu, mihin nykyään olemassa oleviin käsikirjoituksiin heidän koraaninsa aitous/muuttumattomuus voisi perustua, he joutuivat vetoamaan kuuteen vanhimpaan säilyneeseen käsikirjoitukseen, jotka ovat seuraavat:
- Topkapi on Istanbulissa, Turkissa.
- Sammaqand on Tashkentissa Uspekistanissa
- Ma´il on Lontoossa British Libraryssä
- Houseini on Kairossa, Egyptissä
- Petropolitanus on Pariisissa
- Sana´a löydettiin 1975 ja on Sanassa Jemenissä
Käsikirjoituksia ei ole koskaan aikaisemmin annettu kenenkään asiantuntijan tutkittavaksi, mutta vv. 2002 – 2007 kaksi turkkilaista muslimitutkijaa, Dr. Ekmeleddin ja Dr. Tayyar Altikulac, saivat tutkia niitä kaikkia. Heidän ansioistaan hieman oheisessa kuvassa.
Heidän lausuntonsa olivat murskaavia, jo raportin johdanto-osa on 93 sivua pitkä. Se jo tuhoaa kaiken, mitä olemme kuulleet koraanista. He siis ovat johtavat islamilaiset tutkijat ja heillä oli pääsy kaikkiin kuuteen käsikirjoitukseen.
- Ei ole (enää olemassa) mitään Uthmanin käsikirjoitusta v. 650 jKr.
- Ei ole edes mitään kopioita noista käsikirjoituksista
- Nämä (käsittelemämme) käsikirjoitukset ovat sitä myöhemmältä Umayya aikakaudelta 661 -749
Niille ei ole tehty mitään tieteellistä (skolar?) työtä ennen heitä
- Nämä käsikirjoitukset ajoittuvat varhais – keski 8. vuosisadalle
- ne eivät ole Uthmanisia, eivätkä hänen lähettämiään kopioita.
Katsotaan seuraavaksi käsikirjoitus kerrallaan: ensiksi Topkapi
Tämä on paras ja täydellisin käsikirjoituksista.
- Ajoitus 100 vuotta Uthmanin jälkeen eli 8. vuosisadan puoliväli.
- Tämäkään ei ole aito Uthmanin käsikirjoitus eikä sen kopio.
- Se sisälsi 99% koraanista. 78 % tekstistä voitiin lukea
- Siinä on kielioppi- ja tavutusvirheitä Uthmanin käsikirjoituksiksi väitettyihin verrattuna.
- Siinä on 2270 eroavaisuutta kalifi Mushafiin verrattuna
Mitä muslimiasiantuntijat sanovat:
Se ei ole Uthmanilainen, koska se ajoittuu 8. vuosisadan puoliväliin. Kuudesta syystä:
- Kuriton tavaus
- Erilaisia kirjoitustyylejä
- ”Scribal” virheitä
- Kopiointivirheitä
- Kirjoittajalla on vähän kokemusta (arabiasta)
- Myöhempiä lisäyksiä (Suurassa 43)
Ma´il koraani
- Hijazi Script (Wikipdeiasta: Yhteinen nimitys lukuisille varhaisille arabiankielisille kirjoituksille, jotka kehitettiin Hejazin alueelle Arabian niemimaan länsirannikolla.)
- Kattaa vain suuraan 43 asti
- sisältää 53% koraanista
- ajoitus myöhäinen 8. vuosisata tai varhainen 8. vuosisata
Al Husseini Cairo MSS
- Ei ole Uthmanilainen
- Ajoitus joko keskinen 8. vuosisata tai 9. vuosisata
Saattaa olla kirjoitettu Kairon kuvernöörin Abd al-Aziz ibn Marwanin (k. 704) käskystä. Tätä oletusta ei ole selitetty.
Pariisin Petroplitanus
- tekstin korjauksia
- Poikkeaa Cairo MSS:stä 93 kohdassa, viisi eri kopioijaa, myöhemmin korjattu pyyhkimällä ja lisäilemällä
- Arabe 328 :aa 26 % koraanista
- Arabe 330 g:aa 15% koraanista
- Arabe 614a:aa 4,2% koraanista
Sana´an käsikirjoitus
Löydetty 1981
Koraani alkaa tulla sisällöltään täydelliseksi
- Ajoitus 7. vuosisadan kaksi viimeistä vuosikymmentä
- muiden versioiden kera se jatkuu 9. vuosisadalle saakka
- se on kaikkein vanhinta pergamenttia ja paperia kaikista koraani käsikirjoituksista
- Kuitenkin yli puolet teksteistä on moniselitteisiä kirjeitä
- Vokaalien lisäys auttoi virheiden korjaamisessa.
- Havaittiin muutoksia oikeinkirjoituksessa maantieteellisten perinteisten koulujen mukaan.
Ongelmia Sana a´ Mushafissa:
- Mushar = koodex tai kokoelma sivuja
- Monia poikkeamia, joita ei ole mainittu myöhemmässä kirjallisuudessa
- erilainen numerointi löydetty suurissa 19-22 -> 26, 36-38, 67-71-72-51
- Eroja kirjoituksessa osoittaen tekstin kehittelyä
- Hämmästyttävä
- määrä variantteja sisältäen kokonaan erilaisia sanoja, lisäksi kappaleet ovat eri järjestyksessä
- Yli tuhat eroa nykykoraaniin.
Palimpsets
Ajoitus: keski – myöhempi 7, vuosisata
- sisäinen versus ylempi teksti
- Ei vakio
- Uthaninen
- Yhdistelmäkäsikirjoitus?
- Koraaninen ”Q”-dokumentti eli tuntematon muiden kirjoittajien käyttämä lähde
Dr, Dan Brubaker vertasi näitä 6:ttavanhinta ja neljää uudempaa keskenään ja löysi:
- Lisäyksiä
- Poistoja
- Ylikirjoitettuja poistoja
- Päällekirjoituksia ilman poistoa ensin
- Teippauksia
- Valikoivaa peittämistä
- Valikoivaa peittämistä päällekirjoittaen
Varsinaisessa luennossa on näistä viimeksi mainituista virheistä valokuvin havainnollistettuja esimerkkejä. Tästä esityksestä jätin ne pois. Kiinnostuneet voivat katsoa ensimmäisen osion alussa mainitulta nettisivustolta.
Johtopäätöksiä
- Vanhimmat käsikirjoitukset alkavat ilmestyä 8. vuosisadalla
- Islamilainen tietoisuus päättelee, ettei ole mitään täydellistä Uthmanin käsikirjoitusta ja että aikainen käsikirjoitus ajoittuu myöhäiselle
4.4 Mitä voimme päätellä:
Muutoksia on yli 800
Ne kaikki ovat konsonanttien muutoksia
- ei myöhempiä erottavia lisäyksiä
- ei myöhempiä vokaalien lisäyksiä
- ei myöhempiä ”dagar alifs” (?)
- kuitenkin ne muuttavat tekstin merkitystä
Muutosten teko jatkuu 9. vuosisadalle saakka
Ne johtuvat sisällön standardisoinnista
Niillä on poliittinen tarkoitus
Päätelmät koraanin käsikirjoituksista:
- Läntiset tutkijat päättelevät, että vanhimmat käsikirjoitukset alkavat ilmestyä 8. vuosisadalla
- Muslimitutkijat päättelevät 7. vuosisadalle – aikaiselle 8. vuosisadalle
- Viimeisin tutkimus osoittaa että jopa näillä käsikirjoituksilla on 7 korjausten muotoa ajoittuen aina 9. vuosisadalle.
Luennoitsijan päätelmät:
Muhammedilla on hyvin vähän tekemistä koraanin kanssa, kuka koraanin itse asiassa loi?
Koska muslimit eivät voi todistaa, että on olemassa yksikin täydellinen käsikirjoitus Uthmanin ajalta (huolimatta Topkapin ja Sommargandin väitteistä), niin
- Koraani ei ole ikuinen
- Sitä ei lähetetty taivaasta alas maanpäälle
- se ei ollut vielä täydellinen 650 jKr.
- Vuoden 650 kokoelma ei ole sama, kuin nykyään virallinen 1924-versio, sitä on muuteltu
Siksi, kunnes nämä neljä on todistettu, niin…
Muhammedilla on vähän tekemistä nykykoraanin kanssa
Niin, kuka sitten loi koraanin???
Nykyinen (muka alkuperäinen aito arabiankielinen Muhammedin saama ilmestys) koraani kanonisoitiin vasta V. 1924 !